Przedstawiono szczegóły dot. genomu człowieka z jaskini Denisowa
8 lutego 2012, 10:06Naukowcy z Instytutu Antropologii Maxa Plancka w Lipsku ukończyli sekwencjonowanie genomu człowieka z jaskini Denisowa. W 2010 r. dr Svante Pääbo i jego zespół przedstawili zarys genomu. Analizowano wtedy mitochondrialne DNA z kości palca u ręki. Okazało się, że to nieznany dotąd takson z rodzaju Homo.

Rzadkie kości znad Sekwany
10 października 2014, 10:41Na stanowisku w Tourville-la-Rivière w dolinie Sekwany znaleziono 3 kości długie lewej ręki (ramienną, łokciową i promieniową) sprzed 183-236 tys. lat. Analizy morfologiczna i metryczna sugerują, że należały do neandertalczyka. To bardzo istotne odkrycie, bo ludzkie skamieniałości ze środkowego plejstocenu są bardzo rzadkie w północno-zachodniej Europie.

Myśleli, że to fałszywka, a okazało się, że mogą mieć oryginalnego Rembrandta
2 września 2020, 10:34Przez niemal 40 lat należące do University of Oxford Ashmolean Museum wstydliwie ukrywało w magazynie niewielki obraz pt. Portret brodatego mężczyzny. Portret o wymiarach kartki pocztowej został podarowany muzeum w 1951 roku i był wystawiany jako oryginalne dzieło Rembrandta. Jednak w 1981 roku grupa ekspertów orzekła, że to fałszywka. Od tamtej pory nikt nie chciał rozmawiać o tym fałszywym Rembrandcie, mówi kurator An Van Camp. Teraz obraz ponownie trafi na wystawę.

Mastektomia zmienia sposób ruszania ramieniem?
24 marca 2010, 09:32Kobiety po mastektomii inaczej poruszają ramieniem niż panie, które nie przeszły takiej operacji. Niewykluczone, że właśnie w ten sposób można wyjaśnić dolegliwości dotyczące tej okolicy, pojawiające się u pacjentek z amputowaną z powodu raka piersią (Physical Therapy).

Uspokajanie dziecka za pomocą smartfonów czy tabletów może się zemścić w przyszłości
19 grudnia 2022, 12:10Częste wykorzystywanie smartfonów czy tabletów do uspokojenia dziecka może się zemścić. Wielu rodziców, by jak najszybciej uspokoić niegrzeczne czy marudzące dziecko, daje mu do ręki smartfon lub tablet. To zwykle natychmiast działa. Jednak może prowadzić do jeszcze gorszego zachowania i problemów emocjonalnych w przyszłości

Wirtualnie pogrubieni czują się więksi
2 lutego 2011, 12:29Wykorzystując wirtualną rzeczywistość i skoordynowaną z oglądaną w niej rzeczywistą stymulację ciała, można sprawić, że człowiek czuje się dużo grubszy, niż jest w rzeczywistości. Naukowcy uważają, że tego typu złudzenia uda się kiedyś uwzględnić w terapii zaburzeń obrazu ciała.

Średniowieczna płaska Ziemia. Jak między starożytnością a renesansem wyobrażano sobie kształt planety
13 września 2023, 09:21Jednym ze współczesnych symboli średniowiecza jest „płaska Ziemia”, popularne przekonanie, jakoby ludzie wówczas uważali, że nasza planeta jest płaska. Przekonanie o tym, że w średniowieczu wierzono w płaską Ziemię wiele mówi jednak nie o średniowieczu, a o czasach współczesnych. Ten rozpowszechniony obecnie pogląd jest bowiem mitem stworzonym przed około 200 laty i od tej pory podtrzymywanym.

Stabilizacja obrazu w smartfonach
5 maja 2011, 11:10Brytyjska firma Cambridge Mechatronics Ltd. (CML) zaprezentowała technologię stabilizacji obrazu dla aparatów fotograficznych umieszczanych w smartfonach. OIS (Optical Image Stabilisation) korzysta z niklowo-tytanowego stopu z pamięcią kształtu oraz wyspecjalizowanego układu ASIC odpowiedzialnego za chłodzenie i ogrzewanie całości.

Średniowieczna proteza dłoni pokazuje, jak bardzo zaawansowana była ówczesna medycyna
31 października 2023, 14:45We Freising w Bawarii odkryto szczątki mężczyzny żyjącego w późnym średniowieczu z żelazną protezą ręki. Na grób natrafiono w 2017 roku podczas prac wodociągowych. Jego szczegółowe badania zaczęły się cztery lata później. Specjaliści podkreślają, że wiadomo jedynie o ok. 50 podobnych protezach z terenu Europy Środkowej z końca średniowiecza-początku epoki nowożytnej. Niektóre są proste, bez ruchomych części, inne zawierają komponenty mechaniczne.

Nawyk znieczula na zły smak
5 września 2011, 11:09Psycholodzy wzięli pod lupę nawykowe jedzenie i stwierdzili, że gdy mózg skojarzy jedzenie danego produktu, np. chipsów, z jakimś otoczeniem, np. kinem lub kanapą przed telewizorem, będzie podtrzymywać jedzenie tak długo, jak działają określone bodźce. Nieważne przy tym, czy produkt jest świeży i smaczny, czy kompletnie pozbawiony smaku. I tak zostanie zjedzony…